Uit de media
- Category: Uit de media
- Written by Jo en Elly Everaert-Martens
Op een congres in Antwerpen is de eerste aanzet gegeven voor een lange termijnvisie voor het Schelde-estuarium, tot 2050.
Door Ben Jansen ANTWERPEN – Zelfverzekerd maakt Antwerpen zich op voor een nieuwe discussie over de toekomst van de Westerschelde. De toegankelijkheid van de haven wordt niet langer gekoppeld aan natuurherstel en veiligheid.
De Antwerpse havenschepen Marc Van Peel liet daarover donderdag geen enkele twijfel bestaan tijdens het Scheldecongres in zijn stad, dat een opmaat moet vormen voor een nieuwe, tot 2050 reikende langetermijnvisie voor het Schelde- estuarium. Het is hem allerminst bevallen dat toegankelijkheid, veiligheid en natuur de afgelopen jaren in onderling verband zijn bezien.
„Deze Heilige Drievuldigheid”, smaalde hij, „heeft alleen maar tot getalm, geruzie en miserie geleid.” De tweede reden is dat de Antwerpse haven het zo goed doet. Waar in Rotterdam de overslag stagneert, koketteert Antwerpen met groei. Daarmee wordt aanhangers van de opvatting dat havens liefst zo dicht mogelijk bij zee moeten liggen, de mond gesnoerd. Reders zien er geen been in met hun grote containerschepen door de bochtige Westerschelde te slalommen. Van Peel: „Logisch. Schepen varen naar waar lading is.” En die is er in Antwerpen en haar achterland in overvloed. „Er gaat evenveel vracht in als uit. Dat betekent dat schepen even vol vertrekken als ze aankomen. Dat ziet een reder graag.” Zo graag dat de drie grootste rederijen (Maersk, MSC en CMA-CGM) hebben besloten vaker naar Antwerpen te komen. En dat ziet - op zijn beurt - een havenschepen graag.
Het is wat die Heilige Drievuldigheid betreft volgens Van Peel nog op het nippertje goed gekomen. De ontpoldering van de Hedwigepolder (‘een nadrukkelijke wens van Nederland, niet van ons’) laat weliswaar nog even op zich wachten, maar de eveneens vertraagde verdiepingswerken waren eind 2010 net op tijd voltooid. Kort daarop kwamen nieuwe generaties containerschepen in de vaart en die konden dankzij de aangepaste vaargeul in Antwerpen komen.
Van Peel: „Anders waren we als haven weggezakt.” Klare taal. De meeste deelnemers aan het Scheldecongres lieten zich voorzichtiger uit. Over scenario’s die als basis voor een nieuwe langetermijnvisie kunnen dienen en met welke bandbreedte rekening moet worden gehouden voor ontwikkelingen op het gebied van het klimaat, de veranderingen in het geulen- en platenpatroon in de Westerschelde, de maat van containerschepen en de routes die reders en verladers in 2050 voor hun goederen zullen hebben gekozen. En dat alles in de wetenschap dat natuurlijkheid en veiligheid toch op een of andere manier weer met elkaar in evenwicht moeten worden gebracht.
Nu is het Nederland zelf die de Ontpoldering heeft doorgedramd!?
Of is het de Milieubeweging die haar wil heeft doorgedrukt en waar de politiek zich door heeft laten leiden.?
Het Ontpolderen voor Antwerpen is nu niet meer nodig??
De argumentaties van de Milieu-organisaties zijn intussen achterhaald en de oplossingen buitendijks liggen voor het grijpen!
Laat de burger mee beslissen ook in het nieuwe overleg!!
"Dagblad de Stem " van 9 mei 2014.