baeckermat
ZATERDAG 30 JANUARI WAREN WE BIJEEN OM TE LUISTEREN
Naar een boeiende uiteenzetting van Dhr. Koch van het gelijknamige burau-adviesorgaan gevestigd te Goes en Terneuzen

Zijn visie bracht duidelijk aan het licht dat ten gevolge van de klimaatontwikkeling, het stijgen van de zee ( 3 meter) binnen 20 tot 50 jaar zo spoedig mogelijk overal langs de kust de “zeegaten” moeten worden afgesloten, de beschermende duinen en dijken verhoogd.  
Of door een kunstmatig nieuw aan te aangelegde “strandwal” ons land te behoeden voor overstromingen. Dieper in het land gelegen zeehavens zullen hun infrastructuur moeten wijzigen zoals Hamburg, Rotterdam en Antwerpen.
Wie daar nu nog niet aan begonnen is ligt nu al op achterstand.
In dat licht bezien brengt ons de WAANZIN van het ONTPOLDEREN nu nog duidelijker in beeld.
Wat de Wester-Schelde betreft moeten we terug naar vroeger , (dat roepen de natuurfanaten toch ook?) naar de toestand rond 1100 toen de Honte een riviertje was dat uitmondde in het water van de Noordzee, zoals Rijn, Maas en Schelde.

Grote stormen en verhoging van het zeeniveau verwoestte toen de natuurlijke strandwal en in ons land verdwenen grote delen in de golven.
Nog voordat die ondergelopen polders weer terug konden worden hersteld werden door de godsdienstoorlogen grote delen in Zeeuwsch-Vlaanderen opnieuw onder water gezet. Zowel door Spanjaarden als door de Opstandige aanhangers van Willem van Oranje.
Dit Vlaamse gebied werd na de Vrede van Munster in 1648 een “Wingewest “ en alle handel via de Schelde vanuit het vijandige Vlaanderen werd verboden.
Het verdrag omtrent 1839 waarin door Noord-Nederland werd afgesproken dat er vrije doorvaart voor België zou worden verleend wordt nu dus achterhaald door het toenemend overstromingsgevaar.
Het is nog maar kort gelden dat door storm en springtij het water tot enkele centimeters bovenaan de extra verhoogde kademuur stond in Antwerpen. Daarachter stonden grote delen in de stad al onder water.
Wat staat ons te wachten?
In de  riviermondingen van de Elbe bij Hamburg, van de Nieuwe waterweg bij Rotterdam en van de Wester-Schelde bij Vlissingen-Breskens moeten worden voorzien van een “Zeewering”. Wat houdt dat in voor de Wester-Schelde?
Afsluiting tussen Vlissingen en Breskens met doorlaatsluizen, wegverbinding, uitwateringssluizen, containerterminals en daarvoor aan de zeezijde beschermende recreatie-eilanden met schorren en slikken. 
TALLOZE PLANNEN LIGGEN AL KLAAR. NU NOG DE STROPERIGE POLITIEK EN DE UITSCHAKELING VAN ACHTERHAALDE ARGUMENTEN. 
GEEN DWAZE ONTPOLDERING MEER DIE UITSLUITEND VERNIELEN!!